Cari...

Uncategorized

Whisky Durian, Produk Alkohol Yang Berasaskan Durian!

Kongsi
whisky durian

Whisky atau arak durian kini ada di pasaran Singapura dan ramai warga singapura tertarik dengan whisky durian ini iaitu ” Raja Buah”. Produk baru yang berasal dari syarikat Malaysia Tropical Wine Sdn Bhd melancarkan produk barunya itu di Ekspo Makanan Yummy di Singapura pada 27 Jun.

Whisky Durian

Whisky tersebut dikatakan hasil tuaian 100% dari isi durian yang paling sedap yakni “Musang King” yang menjadi salah satu jenis buah yang paling mahal.

Dengan nama yang sesuai yang diberi oleh syarikat itu iaitu “Durian Whisky” mendakwa bahawa “teknologi penapaian tersebut sudah di patenkan” digabungkan durian dan alkohol bersama-sama menghasilkan ramuan yang unik dan belum lagi dilihat sebelumnya.

Menariknya, ada yang berpendapat bahawa produk itu bukan wiski sama sekali, mengingat komposisi dan penyediaannya.

Selain daripada 100% isi durian, Durian Whisky mengandungi etanol dan gula untuk tahap alkohol asas (ABV) sebanyak 18%.

Masalahnya, di bawah undang-undang Singapura, produk wiski harus mengandungi tahap ABV tidak kurang daripada 37% pada 20 darjah Celcius.

whisky durian
Foto: www.businessinsider.my

Terdapat juga definisi wiski konvensional, yang menyatakan bahawa ia harus disuling dari produk bijirin, termasuk barli, jagung, bijirin, rai atau gandum, dan berusia dalam tong kayu oak untuk beberapa waktu.

Kebimbangan lain ialah penambahan gula, yang menjadikan minuman “minuman keras” bukannya wiski; semangat – dengan brendi, rum atau wiski untuk asas – menjadi minuman minuman menambah gula.

Akhirnya, proses membuat wiski tidak melibatkan tekanan, yang menjadi langkah ketiga dalam penciptaan produk.

Menurut Kemahiran Wain, program latihan yang menyokong pengeluaran wain di UK, “tekanan” adalah proses mengekstrak jus dari anggur.

Walaupun ada yang membuktikan bahawa Durian Whisky bukan wiski, namun hanya menikmatinya, dengan botolnya yang terbesar (750 ml) kini keluar dari stok.

Baca juga  Lupakan 5G, Samsung Sedang Dalam Usaha Membangunkan 6G

Bagi seorang yang bercita rasa wakil dari Rice Media mengatakan, “Ia rasa tebal, berkrim dan manis yang tidak teratur, seperti minuman beralkohol.”

Durian Whisky berharga 98 dolar Singapura ($ 72.22) untuk 260 ml, 198 dolar Singapura ($ 145.91) untuk 700 ml dan 200 dolar Singapura ($ 147.38) untuk 750 ml.

Sumber: www.businessinsider.my

Tag:

Anda mungkin juga meminati

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *