Cari...

Islamik

Penting! 4 Syarat Jika Ingin Puasa Anda Sah Sepanjang Ramadan

Kongsi

Puasa dalam bahasanya yang bererti “menahan diri”. Namun dari seg istilah syarak puasa bermaksud :menahan diri dari makan dan minum serta menghindari dari perkara-perkara yang boleh menbatalkan puasa bermulanya terbit fajar sehinggalah terbenamnya matahari berserta dengan niat.

Seluruh umat Islam diseluruh dunia akan mula bersiap sedia menyambut kedatangan bulan suci Ramadan. Wajib berpuasa selama satu bulan penuh, semua umat Islam akan menjalankan ibadah puasa dengan sebaik-baiknya.

Bulan puasa juga bukan saja harus menahan lapar dan dahaga, namun kita juga boleh memperolehi banyak pahala di samping mengerjakan ibadan puasa dengan sebaiknya.

Berikut merupakan 4 syarat yang harus anda amalkan jika ingin puasa anda selama sebulan menjadi sah.

Foto: YuKepo.com

1. Islam sepanjang hari

Membuat Islam sepanjang hari semasa berpuasa adalah perkara yang sangat penting dalam keperluan undang-undang. Apakah yang dimaksudkan dengan Islam. Di sini bermaksud ialah mengakui bahawa Allah SWT adalah satu-satunya Tuhan yang layak disembah dan tidak mengaitkan Dia dengan apa-apapun dan mengakui Nabi Muhammad SAW sebagai utusan Allah SWT.

2. Tamyid atau berakal

Foto: Okezone Lifestyle

Apakah yang dimaksudkan dengan tamyiz? Ia bermaksud bijak dan boleh membezakan diantara baik ataupun yang buruk. Tamyiz juga boleh dianggap sebagai fungsi sebuah fikiran yang normal dan sihat.

Bagi seseorang yang gila dan berpuasa, namun puasanya tetap tidak sah. Bagi orang yang menderita di tengahari walaupun dibatalkan dengan cara yang ringkas. Pada masa yang sama, seseorang yang jatuh pengsan sepanjang hari juga akan batal puasanya.

3. Sucikan diri dari darah haid dan nifas

.tribunnews.com

Syarat yang paling penting bagi para wanita dan harus diambil perhatian. Wanita yang masih dalam nifas pada bulan Ramadan, mereka tidak diwajibkan untuk berpuasa. Manakala wanita yang datang haid saat berpuasa juga akan batal puasanya. Walaupun jumlah darah yang keluar adalah sedikit, namun ia dikira tidak sah puasa.

Baca juga  Tempoh Puasa Yang Paling Lama Di Dunia

4. Berpuasa pada waktu

siraplimau.com

Syarat yang terakhir ini, anda haruslah melatih diri anda untuk berpuasa tepat dengan waktunya. Berpuasa di bulan Ramadan bermaksud ia hanya dilakukan pada bulan Ramadan sahaja.

Puasa tidak boleh dilakukan dan dilarang sama sekali semasa Eid al-Fitri. hari tasrik dan Eid al-Adha adalah tidak sah.

Sebaik-baiknya, kita gunakan peluang dan waktu ini untuk mengumpul banyak pahala sepanjang menyambut bulan Ramadan dan jangan sesekali kita kehilangan ganjarannya. Sekian petikan dari Liputan6.com.



Tag:

Anda mungkin juga meminati

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *