Cari...

Uncategorized

Pengecasan sendiri, ujian bateri NDB permulaan seribu tahun

Kongsi

Bateri cas sendiri! Bunyinya macam sangat hebat kan? Kalau cip bateri ini boleh cas sendiri jadi kita dapat infinity power. Okay, kalau main telefon tanpa cas macam best je kan? Mari kita baca bagaimana ianya berfungsi.

Bateri Cas Sendiri

Permulaan tenaga hijau berasaskan Pleasanton NDB, Inc. telah mencapai kejayaan penting hari ini dengan selesainya dua bukti ujian konsep bateri nano berliannya (NDB). Salah satu ujian ini dilakukan di Makmal Nasional Lawrence Livermore dan menyaksikan teknologi bateri NDB menguruskan caj 40%, yang merupakan peningkatan besar berbanding kecekapan pengumpulan caj 15% (kehilangan tenaga secara efektif berbanding dengan jumlah caj maksimum maksimum) berlian komersial standard .

Foto hiasan

Inovasi NDB adalah dalam mewujudkan rawatan berlian nano proprietari baru yang memungkinkan pengekstrakan cas elektrik yang lebih cekap dari berlian yang digunakan dalam pembuatan bateri. Matlamat mereka adalah untuk akhirnya mengkomersialkan versi bateri mereka yang dapat mengecas sendiri sehingga jangka hayat maksimum 28,000 tahun, yang dihasilkan dari sisa nuklear karbon-14 berlapis buatan berlian.

Bateri ini tidak menghasilkan pelepasan karbon semasa beroperasi, dan hanya memerlukan akses ke udara terbuka untuk berfungsi. Walaupun mereka secara teknikal bateri, kerana ia mengandungi caj yang akhirnya akan habis, mereka memberikan caj mereka sendiri lebih lama daripada jangka hayat mana-mana peranti tertentu atau pengguna individu, menjadikannya penyelesaian bebas caj secara berkesan.

NDB akhirnya berharap dapat menjadikan bateri mereka menjadi sumber kuasa yang layak untuk apa sahaja yang memakannya – termasuk pesawat, EV, kereta api dan banyak lagi, hingga ke telefon pintar, alat pakai dan sensor industri kecil. Syarikat itu kini sedang berusaha membuat prototaip bateri komersial pertama untuk menyediakannya pada akhir tahun ini.

Baca juga  Antara Tempat Menarik Di Penang Yang Wajib Dilawati

Ia juga baru saja menandatangani pelanggan beta pertamanya, yang sebenarnya akan menerima dan memanfaatkan prototaip pertama. Walaupun belum menamakannya secara khusus, ia mengatakan bahawa satu adalah “pemimpin dalam produk dan perkhidmatan kitaran bahan bakar nuklear,” dan yang lain adalah “syarikat pembuatan aeroangkasa, pertahanan dan keselamatan global yang terkemuka.” Jelas, teknologi seperti ini sangat menarik di hampir setiap sektor, tetapi pertahanan dan kebimbangan kuasa mungkin termasuk yang paling dalam.

Sumber: techCrunch

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *