Cari...

Antarabangsa Sains Teknologi

Suara AI Mirip Wanita Tetapi Bukan Lelaki, Mengapa?

Kongsi

Suara ai seperti suara perempuan kan? Mesti anda tertanya-tanya kenapa suara pangilan robot automatik itu suaranya perempuan? Kalau dilihat disini, tiga gergasi teknologi seperti Apple (Siri), Amazon’s smart assistant (Alexa) dan Google Assistant menggunakan suara wanita. Tetapi, persoalannya kenapa bukan suara lelaki? 

suara ai
Foto: The Hacker News

Suara AI

Memetik The Star, pakar kajian bunyi dari Universiti Copenhagen, Holger Schulz berkata, pembantu suara adalah Maid Servant pada ketika ini.

Siri bukanlah seorang wanita, tetapi beliau melabelkan dirinya sendiri sebagai GENDERLESS. Namun, berbeza dengan Alexa yang menganggap dirinya seorang “wanita”. 

“Jangan tertipu dengan suara saya. Saya tidak ada jantina,” jawab Siri apabila ditanya sama ada ia lelaki atau wanita.

Ada kaji selidik mengatakan dengan menggunakan suara wanita dilihat lebih menyenangkan dan mesra mesra berbanding suara lelaki. 

suara ai
Foto: businessinsider.com

Ada juga yang membantah kerana generasi Z kini dibesarkan dengan pembantu suara dan sedikit sebanyak ia mempengaruhi norma sosial masyarakat terhadap peranan jantina dalam melakukan sesuatu perbuatan atau pekerjaan. Mereka menganggap ia adalah satu bentuk diskriminasi jantina.

Judith Meinshaefer, salah seorang profesor Gallo-Romance linguistic dari Free University of Berlin menerangkan, suara wanita lebih mudah difahami berbanding lelaki. Ini kerana peti suara wanita bergertar lebih laju dan menghasilkan bunyi dengan frekuensi resonan yang tinggi.

Meinshaefer juga percaya, kebanyakan teknologi pembantu suara cenderung menggunakan suara wanita disebabkan golongan lelaki yang mempelopori pembinaan sistem komputer melihat wanita sebagai pembantu yang baik.

Baca juga  Pencemaran Udara Membawa Kemudaratan Jika Tidak Di Kawal
Tag:

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *