Cari...

Info Menarik

Membina Rumah Kecil Dengan Cara Kontraktor

Kongsi

Lelaki ini membina rumah kecil dengan cara kontraktor sebenar membina rumah. Tular di media sosial facebook, satu video yang memaparkan tentang pembuatan rumah kecil dengan cara kontraktor yang sebenar. Begitu kecil bahan binaannya, batu bata, tiang rumah, tangga, tingkap dan pintu, semuanya seakan-akan benar.

Membina Rumah Kecil

Bermula dari membuat lantai, lelaki ini membina dengan dawai kecil dan menyambungnya dengan mengikatnya betul-betul seperti cara pembuatan rumah. Uniknya, bahan untuk membuatnya adalah dengan menggunakan simen. Simen tersebut dibancuh tanpa menggunakan pasir.

membina rumah kecil
Foto: facebook

Menariknya lagi, jubin lantai rumah kecil ini dibuat betul-betul sama dengan rumah sebenar. Dengan tiangnya disimen, secara 2 tingkat, bersama tangga naik ke atas. Sebelum membuat lantai tingkat kedua, beliau memasang pendawaian untuk lampu rumah sebelum menutupnya dengan simen.

membina rumah kecil
Foto: facebook

Beginilah rupa rumah kecil simen yang telah siap sepenuhnya. Dengan spesifikasi bahan buatan sama dengan bahan kontraktor membina rumah. Anda rasa, berapakah kos pembinaan rumah kecil ini? Mari lihat video cara pembuatan rumah kecil ini dibawah.

Video: youtube

Semoga memberi manfaat kepada anda. Jangan lupa share post ini ke facebook anda. baca lagi, Reka Bentuk Tandas Unik, Idea Pelik Dan Menakutkan.

Kerja Pendawaian Elektrik dan Sambungan Bekalan Elektrik

Kerja pendawaian elektrik dilaksanakan dengan mengupah wireman manakala semua bahan-bahan seperti kabel, soket saya beli sendiri. Kadar upah wireman dikira jumlah bilangan point dengan kadar upah RM 30.00 per point bagi lampu, soket, Aircond dan water heater, RM50.00 pendawaian Autogate dan upah pemasangan DB sebanyak RM500.00.

Manakala kadar upah pemasangan adalah RM10 per lampu downlight, RM15 bagi setiap lampu gantung, lampu tiang, lampu pagar, lampu sportlight dan RM15.00 bagi setiap kipas siling. Untuk pendawaian elektrik rumah ini, saya menggunakan kabel saiz 1.5mm untuk lampu, 2.5mm untuk soket dan 4mm untuk point aircond.

Baca juga  7 Rahsia Kelebihan Air Laut Wajib Anda Ketahui

Tag:

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *