Cari...

Kecantikkan

Ketahui Khasiat Kentang Untuk Merawat Kulit Wajah

Kongsi

Terdapat 3 khasiat kentang untuk merawat kulit yang perlu anda tahu. Ubi kentang merupakan salah satu tanaman yang penting di Eropah walaupun pada awalnya,tumbuhan ini berasal dari Amerika Syarikat. Mari kita ketahui dulu tentang kentang ini.

Kentang adalah salah satu sayuran yang sangat terkenal dalam masakan berasaskan sup. Selain itu, kentang juga sangat digemari oleh anak-anak kecil. Selain menggunakannya dalam masakan, ianya juga mampu merawat kulit bermasalah. Disini ada 3 khasiat kentang untuk merawat kulit yang perlu anda tahu.

Foto: Lifestyle.kompas.com

1. Mengunci kelembapan kulit

Salah satu khasiat kentang adalah dapat mengunci kelembapan kulit secara optimal. Dilansir dari laman Stylecraze, kentang mengandung vitamin C yang cukup tinggi. Vitamin C sendiri merupakan salah satu bahan alami yang juga menjaga sel-sel kulit tetap terhidrasi.

2. Membersihkan bekas jerawat

Menggunakan kentang sebagai masker wajah atau kulit mampu membantu Anda menghilangkan bekas jerawat. Amalkan dengan kerap, ianya mampu membantu anda merawat kesan lama yang ada pada kulit anda.

3. Menghilangkan sel kulit mati

Gunakan kentang parut dan biarkan kentang parut tersebut di wajah dan biarkan selama 10 minit. Bilas dengan air bersih. Lakukan cara ini dengan teratur dapat membantu membersihkan sel kulit mati dan membersihkan kulit Anda. Sekian petikan dari doktersehat.com

Baca juga  Wanita Lebih Matang Dan Jelita Apabila Mencecah Umur 30-An
Tag:

Anda mungkin juga meminati

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *