Cari...

Antarabangsa Berita

Gempa Bumi Di Puerto Rico Petanda Apakah Ini?

Kongsi
gempa bumi

Gempa bumi di puerto rico menjadi tanda tanya. Kenapa berlakunya gempa bumi di tanah tersebut? Adakah tanah itu dalam lingkaran api pasifik?

Gempa bumi adalah getaran atau getar-getar yang terjadi di permukaan bumi akibat pelepasan energi dari dalam secara tiba-tiba yang menciptakan gelombang seismik. Gempa Bumi biasa disebabkan oleh pergerakan kerak Bumi (lempeng Bumi). Frekuensi suatu wilayah, mengacu pada jenis dan ukuran gempa Bumi yang dialami selama periode waktu.

Gempa Bumi diukur dengan menggunakan alat SeismometerMoment magnitudo adalah skala yang paling umum di mana gempa Bumi terjadi untuk seluruh dunia. Skala Rickter adalah skala yang dilaporkan oleh observatorium seismologi nasional yang diukur pada skala besarnya lokal 5 magnitude. Kedua skala yang sama selama rentang angka mereka valid.

Gempa 3 magnitude atau lebih sebagian besar hampir tidak terlihat dan jika besarnya 7 lebih berpotensi menyebabkan kerusakan serius di daerah yang luas, tergantung pada kedalaman gempa. Gempa Bumi terbesar bersejarah besarnya telah lebih dari 9, meskipun tidak ada batasan besarnya.

Gempa Bumi besar terakhir besarnya 9,0 atau lebih besar adalah 9,0 magnitudo gempa di Jepang pada tahun 2011 (per Maret 2011), dan itu adalah gempa Jepang terbesar sejak pencatatan dimulai. Intensitas getaran diukur pada modifikasi Skala Mercalli.

Sumber: wikipedia indonesia

gempa bumi di puerto rico
Foto: google map

Lingkaran Api Pasifik atau Ring of Fire adalah suatu lingkaran yang mengelilingi lembangan laut Lautan Pasifik yang sentiasa berlaku gempa bumi dan letusan gunung berapi. Lingkaran ini berbentuk palam kuda yang bermula dari New Zealand, kepulauan Indonesia, Jepun, Alaska, Mexico sehingga ke Chile dengan kepanjangan 40,000 kilomketer.

Lingkaran ini sentiasa berlaku aktiviti Bumi yang berterusan seperti pergerakan benua dan kelahiran gunung berapi. Ia terdiri daripada 452 buah gunung berapi di mana hanya 75% dalam status aktif .

Baca juga  Nenek Ini Masih Mampu Melahirkan Anak Kembar

Gempa bumi sentiasa berlaku di Bumi sebanyak 90% setahun dan 81% daripadanya berlaku di Lingkaran Api Pasifik. Sejak 11,700 tahun lalu sebanyak 22 buah gunung berapi terbesar meletus, juga di sekitar Lingkaran Api Pasifik.

Gempa Bumi Di Puerto Rico

Gempa bumi kuat melanda selatan Puerto Rico pada Selasa pagi, kata Suruhanjaya Geologi Amerika Syarikat.

Gempa bumi pada skala 6.5 magnitud itu melanda kawasan 13.6 kilometer di selatan bandar Ponce, kata Peninjau Geologi Amerika Syarikat (USGS) yang menyemak semula bacaan awal 6.6 itu.

Ia dijangka tidak menyebabkan tsunami, kata Pusat Amaran Tsunami.

Gempa bumi pada skala 5.8 magnitud menggoncang pulau itu pada hari Isnin, meranapkan rumah dan menyebabkan gangguan kuasa, tetapi tiada korban dilaporkan.

Sumber: https://www.bharian.com.my/

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *