Cari...

Gaya Hidup

Fakta Unik Tentang Warna Mata Anda

Kongsi

Mata adalah anggota badan yang diperlukan untuk melakukan semua aktiviti, baik haiwan dan manusia. Kerana tanpa mata, manusia akan merasa terharu untuk berjalan, bekerja dan sebagainya. Manusia mempunyai pelbagai warna mata, ada juga yang berwarna coklat, hitam, biru dan lain-lain. Manusia dan haiwan mempunyai banyak variasi fenotipik pada warna mata.

Warna mata adalah watak fenotipik poligenik yang ditentukan oleh dua faktor yang berbeza:

Iris berpigmen

Kekerapan penyerakan cahaya pada stroma iris
Pada manusia, pigmentasi iris berbeza dari coklat muda hingga hitam, bergantung pada kepekatan melanin dalam epitel pigmen iris, kandungan melanin pada stroma iris dan ketumpatan sel stroma. Penampilan mata biru dan hijau, dan hazel, ini berpunca dari penyebaran cahaya Tyndall pada stroma. Fenomena serupa menyebabkan warna biru langit yang disebut Rayleigh berselerak.

Pigmen biru dan hijau tidak terdapat di iris cairan mata manusia. Warna mata adalah contoh warna dan variasi struktur yang bergantung pada keadaan pencahayaan, terutama untuk mata yang lebih cerah. Warna genetik mata sangat rumit dan ditentukan oleh banyak gen. Setakat ini, sebanyak 15 gen telah dikaitkan dengan waris. Warna mata biru adalah warna resesif yang terbukti salah.

Warna mata sangat kompleks sehingga hampir semua kombinasi warna mata dapat terjadi. Ini menjelaskan variasi warna yang paling manusiawi.

Foto: google

Faktor Genetik

Warna mata adalah sifat yang diwarisi yang dipengaruhi oleh lebih daripada satu gen. Gen tidak banyak mempengaruhi hubungan gen itu sendiri dan gen yang berdekatan. Perubahan ini dikenali sebagai polimorfisme nukleotida tunggal. Jumlah gen yang menyumbang kepada warna mata tidak diketahui. Menurut ramalan warna mata dengan ketepatan lebih dari 90%, iaitu untuk coklat dan biru.

Baca juga  Tidak ramai Yang Mengetahui Pentingnya Doa Istikharah Dalam Soal Jodoh

Gen, dalam bentuk variannya, menyebabkan warna mata merah jambu dan hipopigmentasi biasa terjadi pada albinisme. Mata biru dan hijau dan variasi frekuensi, bilangan tahi lalat, warna rambut dan kulit berkait rapat dalam OCA2. Polimorfisme boleh mempengaruhi ekspresi produk gen, yang mempengaruhi pigmentasi. Mutasi spesifik dalam gen mengatur ekspresi mata biru. Gen lain yang terlibat dalam variasi warna mata adalah SLC24A4.

DNA Warna Mata

Dua gen terpenting untuk warna mata adalah OCA2 dan HERC2. Sekiranya seseorang dimatikan, warna mata anda akan menjadi biru. Jadi apabila, misalnya, seorang lelaki bermata biru dengan OCA2 bertukar untuk menikahi wanita dengan HERC2 dimatikan, mereka berdua dapat membawa gen bermata coklat dan oleh itu, secara teorinya, ada anak-anak bermata coklat jika mereka masing-masing lewat.

Walau bagaimanapun, ini sama sekali mustahil kerana kedua-dua gen ini berdekatan antara satu sama lain pada kromosom 15 dan cenderung berlanjutan bersama. Dengan kata lain, jika anda mempunyai satu gen bermata biru maka anda biasanya mempunyai kedua-duanya. Ini adalah penyederhanaan yang berlebihan dan penting untuk mengetahui bahawa OCA2 mempunyai lebih banyak fungsi daripada sekadar warna mata.

Dan tentu saja terdapat banyak variasi warna mata yang lebih ringan: hijau, kelabu, hazel, dll. Tetapi warna ini nampaknya hanya variasi selain daripada gen yang membuat mata biru.

Orang keturunan Eropah menunjukkan kepelbagaian terbesar dalam warna mata setiap penduduk di seluruh dunia. Kemajuan terkini dalam teknologi DNA kuno telah mengungkap beberapa sejarah warna mata di Eropah. Semua pengumpul pemburu Mesolitik Eropah yang selama ini disiasat telah menunjukkan penanda genetik untuk mata berwarna terang, dalam hal pemburu Eropah barat dan tengah digabungkan dengan warna kulit gelap.

Baca juga  Wanita Ini Menanam Perhiasan Di Dalam Mata

Tambahan lebih lanjut untuk aliran gen Eropah, petani Neolitik Awal dari Anatolia dan pendeta Zaman Tembaga / Zaman Yamnaya (mungkin penduduk Proto-Indo-Eropah) dari wilayah Laut Hitam utara nampaknya mempunyai kejadian yang jauh lebih tinggi daripada alel mata gelap dan alel yang menimbulkan kulit lebih ringan daripada penduduk Eropah yang asal.

Warna mata adalah sifat fizikal yang ditentukan oleh pasangan gen kedua ibu bapa. Sebelumnya difikirkan bahawa sepasang gen yang mengikuti corak pewarisan dominan dan resesif bertanggungjawab terhadap warna mata, tetapi sekarang ia diketahui jauh lebih kompleks daripada itu, melibatkan sekurang-kurangnya tiga pasangan gen.

Ahli genetik memberi tumpuan kepada dua daripada tiga pasangan gen, untuk membantu memperjelaskan pewarisan warna mata: EYCL1, yang disebut gen gey dan EYCL3, yang juga disebut gen bey2. Gen datang dalam pelbagai bentuk yang disebut alel. Gey Gen mempunyai dua alel, hijau dan bir

Tag:

Anda mungkin juga meminati

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *