Cari...

Hubungan

Adab Ketika Hidup Bersama Orang Yang Lebih Tua

Kongsi

Adab ketika hidup bersama orang yang lebih tua merupakan sesuatu topik yang sangat penting untuk dibincangkan. Ibu bapa adalah pinjaman Allah yang paling bernilai, tanpa ibu bapa siapalah kita sebagai anak. Mereka yang melahirkan dan menjaga, tanpa mengenal susah dan payah. Mereka sanggup berkorban apa sahaja demi anak mereka, namun bukan semua anak-anak mampu menjaga ibu bapa dengan baik, dan sanggup berkorban.

Adab Bersama Orang Tua

Sangat sedih apabila banyak berita tersebar mengenai anak meninggalkan ibu atau bapa ditepi jalan, dirumah orang tua dan ada juga yang sanggup mendera mereka tanpa belas kasihan. Dimana sifat tanggungjawab dan kasih sayang kepada ibu bapa? Inilah antara tanda-tanda besar hari kiamat, dimana anak bersikap kejam terhadap orang tuanya sendiri.

Adab Ketika Hidup
Foto: id.phoneky.com

Tidak ada orang yang lebih penting yang harus dihormati selain Rasulullah dan orang tua kita. Rasulullah sendiri telah memperingatkan kita untuk sellau berbakti kepada dua orang tua, baik itu orang tua sendiri maupun orang tua lainnya. Maka dari itu, terdapat beberapa adab terhadap orang tua yang telah dicontohkan oleh Rasulullah sebagai berikut:

1. Jangan Pandang Dengan Mata Yang Tajam

Sebagai seorang yang jauh lebih muda, kita dianjurkan untuk tidak memandang orang yang lebih tua dengan tatapan yang tajam dan tidak menyenangkan. Berikan tatapan yang lembut dan hangat ketika berhadapan dengan orang tua.

2. Dengar Sebelum Berbicara

Adab selanjutnya adalah berbicara dengan mendahulukan yang lebih tua. Biarkan mereka yang lebih tua untuk berbicara terlebih dahulu untuk menyenangkan hati mereka.

3. Nada Suara Lembut

Sebagai orang yang lebih muda, hendaknya kita berbicara dengan nada yang lembut dan penuh sopan santun. Jangan pernah berbicaralah dengan nada yang tinggi apalagi membentak pada orang tua. Suara yang lemah lembut membantu kita dalam berbicara dengan kata-kata yang baik.

Baca juga  Menyambut Syawal Seorang Diri Kerana Sudah Kehilangan IbuBapa

4. Tunduk Bila Lalu Depan Orang Tua

Jika orang tua sedang berdiri, maka hendaknya kita ikut berdiri dan tidak duduk di hadapannya. Hal ini dimaksudkan untuk menyelisihi kebiasaan orang kafir yang justru duduk saat orang tua berdiri sehingga dianggap tidak sopan dalam Islam.

5. Utamakan Orang Tua

Sebagaimana yang pernah diceritakan oleh Rasulullah Saw mengenai tiga orang pemuda yang terjebak di dalam gua. Salah satunya pun berdoa kepada Allah dimana dalam doa tersebut menunjukkan bahwa ia selalu mendahulukan untuk memberi susu kepada orang tuanya sebelum memberikannya pada anak-anaknya sendiri. (HR. Bukhari no. 5974 dan Muslim no. 2743)

6. Sentiasa Memaafkan

Sebagai seorang anak, hendaknya kita selalu memintaaf kepada orang tua jika kita telah berbuat salah. Sebagaimana yang dicontohkan oleh saudara Yusuf as yang mana mereka meminta maaf kepada orang tua mereka ketika berbuat salah,

7. Selalu berkata baik

Meskipun orang tua mencela atau berkata buruk pada kita, hendaknya kita selalu membalas dengan perkataan yang baik. Sebagaimana telah diperintahkan oleh Allah SWT. Jangan memburukkan orang lain.

8. Menafkahi orang tua

Jika orang tua meminta sesuatu kepada kita dan tidak bertentangan dengan Islam, maka berikanlah. Jangan pernah takut untuk kehabisan harta karena itu merupakan salah satu adab dan jalan berbakti kepada orang tua.

9. Selalu mendoakan

Sebagai seorang anak hendaknya kita selalu mendoakan orang tua sebagaimana yang telah diajarkan Allah melalui Al Qur’an, Hormatilah mereka, dan sentiasa mendoakan orang tuan kita.

Mereka adalah syurga kita, jaga dan sayangilah mereka dengan sepenuh hati. Sekian petikan dari Dalamislam.com

Tag:

Anda mungkin juga meminati

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *