Cari...

Psikologi Tips Menarik

9 Cara Buat Anda Jadi Orang Yang Sangat Menarik Perhatian Dan Berjaya

Kongsi

Menjadi perhatian ramai bukan perkara yang mudah untuk dilakukan. Ia memerlukan bakat terpendam dan harus digilap sedikit demi sedikit. Bukan senang ingin menjadi seorang yang berjaya, namun tidak mustahil untuk kita menjadi seseorang yang berjaya itu. Untuk menjadi lebih baik, kita harus sentiasa belajar sesuatu yang baru dari orang lain. Janganlah bersikap sombong mengatakan diri itu lebih baik dari orang.

Seharusnya, sikap merendah diri akan membuatkan kita lebih disukai dan menjadi menarik perhatian orang ramai disekeliling kita. Selain sikap merendah diri, anda juga harus berbudi bahasa dalam berbicara dengan orang. Disini kami kongsikan sedikit tips untuk menjadi seorang yang menarik perhatian dan berjaya.

Cara Menarik Perhatian Orang

1.Personaliti Imej Yang Unik

Anda memerlukan personaliti yang unik. Lagipun, personaliti asal anda sendiri adalah perkara yang  akan membuatkan orang asing teringat pada anda. Dan kita tidak bercakap sekadar kecantikan. Ia berbunyi aneh, tetapi keunikan dapat dinyatakan walaupun dalam keburukan dan kelemahan. Mana-mana ciri unik anda, sama ada cara anda melangkah, isyarat, ekspresi wajah, intonasi, gaya komunikasi, atau item pakaian boleh membuat anda tidak dapat dilupakan.

2.Ada Impian Yang Besar

Untuk membuat orang menyedari kehadiran anda dan menghargai anda sebagai personaliti yang benar-benar unik, anda mesti mempunyai sebab untuk kewujudan anda. Cita-cita, bertujuan, keinginan untuk mengubah sesuatu di dunia ini. Berjuang untuk sesuatu. Kerana seseorang tanpa impian adalah seperti buku tanpa idea. Mengapa anda perlu membacanya, kan?

3.Yakin Pada Diri Sendiri

Untuk menjadi seseorang yang berkarisma, anda perlu yakin. Berani membuat keputusan, boleh bergantung hanya pada diri sendiri, jangan menunggu bantuan dari luar, dan boleh menjelaskan idea anda kepada orang lain dengan cara yang mereka fahami.

Baca juga  Khasiat Petai Yang Anda Tidak Tahu

Orang di sekeliling anda boleh merasakan keyakinan anda bukan sahaja dalam tingkah laku tetapi juga dalam ucapan. Lebih baik untuk mengelakkan frasa seperti “Saya rasa, saya harap, mungkin”

4.Abaikan Kritikan

Bolehkah anda mengagumi dan ingin menjadi seperti orang yang selalu mengadu? Sudah tentu tidak. Orang yang berkarisma mempunyai minda yang positif. Elakkan kritikan, aduan, dan topik negatif. Walaupun tidak semuanya baik dalam hidup anda, mulailah perbualan yang membawa anda keseronokan dan ia akan membawa ‘aura’ yang sama kepada pendengar anda.

5.Pandai Bahasa Badan

Tingkah laku anda harus menunjukkan keyakinan anda. Jangan membongkok, jangan bersikap cuai dengan apa-apa benda atau bahagian anggota badan, cuba untuk senyum dengan lebih kerap, tengok mata pendengar anda dan elakkan postur tertutup. Pada umumnya, apabila muncul di khalayak ramai, bertindak dan merasa seperti selebriti di permaidani merah.

6.Pandai Menyampaikan

Ramai orang percaya bahawa keupayaan untuk membuat hampir setiap cerita menarik adalah bakat.
Tetapi ia tidak selalu benar. Kebanyakannya adalah kemahiran yang boleh dipelajari. Hanya bercakap dengan keyakinan. Gunakan humor, terutama ironi sendiri: keupayaan untuk menertawakan diri sendiri. Jangan lupa tentang bahasa tubuh, emosional, dan kekal positif. Jangan risau jika tidak setiap cerita dan jenaka anda “berfungsi.” Ceritakan kisah peribadi anda. Setelah mendengar sesuatu yang sangat menarik, orang akan berkongsinya dengan orang lain.

7.Jangan Membelakang Penonton

Apabila bercakap dengan seseorang, sentiasa melihat mata mereka. Kadang-kadang satu pandangan menindik boleh menceritakan lebih dari seribu perkataan. Interaksi mata menunjukkan bahawa anda sedang mendengar pengantara anda dan anda memahami dan menerimanya.

Yang paling penting, apabila anda bercakap dengan seseorang pada sesuatu acara, jangan terganggu dengan perkara luar. Jangan tengok telefon bimbit anda atau orang ramai kerana mungkin kelihatan bahawa anda sedang mencari sesuatu atau seseorang yang lebih menarik daripadanya.

Baca juga  Langkah-Langkah Untuk Menjimatkan Bateri Telefon

8.Jadi Pendengar Yang Baik

Tidak perlu menganggap diri anda sebagai orang yang paling penting di dunia. Minat yang tulen dalam kehidupan orang lain akan membuat mereka tertarik kepada anda kerana mendengar orang lain bercakap adalah seni yang sebenar. Jika anda mendengar orang lain dengan penuh perhatian dan menunjukkan minat dalam perbualan anda, mereka mula merasa seperti mereka diperlukan dan istimewa.

Sudah tentu, anda tidak dapat mengingati semua yang dikatakan oleh rakan anda tetapi mengingati nama mereka adalah masalah besar. Inilah trick yang menarik. Apabila seseorang memperkenalkan diri mereka, ulangi nama mereka: “Mike, senang bertemu dengan anda.” Dan jika anda mahu orang mengingati anda, gunakan helah yang sama dengan nama anda: “Halo, saya Susan. Susan Jones. ”

9.Gunakan ‘Mirror Effect’

Mirror effect, atau hanya mencerminkan, adalah cara mudah untuk membuat seseorang menyukai anda dengan mengulangi ekspresi wajah, intonasi, dan gerak isyarat mereka. Ia sentiasa berfungsi kerana kaedah ini berdasarkan sifat narsisisme manusia: seorang pengantara secara tidak sengaja akan mula merasakan bahawa anda sekepala dengan mereka.

Anda juga boleh menggunakan helah ini untuk menerima pakai ciri unik orang lain. Contohnya, beberapa orang terkenal yang kelihatan karismatik kepada anda. Lihat bagaimana mereka membentangkan diri kerana ini dapat membantu anda merasa lebih yakin.

Semoga tips ini memberi manfaat kepada anda untuk terus maju dalam memantapkan lagi personaliti diri anda. Sebarkan kebaikan kepada orang ramai supaya anda mendapat kebaikan yang serupa.

Tag:

Tinggalkan komen

Your email address will not be published. Required fields are marked *