Banyak mangsa scammer telah menerima pangillan palsu

Peringatan buat semua…
Ini betul2 bukan cobaannnn yea!
Betul2 terjadi pada cikpooja…

Kisahnya…
29 january 2018
Tepat jam 11.30pg td…
Cikpooja menerima 1 panggilan telefon dr nombor yang x dikenali…
07-2224300
Dari pihak bank cimb katanya…

“Puan mempunyai tunggakan bayaran pinjaman selama 3bulan berjumlah rm2025…”

😱😵😱😵😱😵😱😵😱😵😱😵😱😵😱😵
Bila diberitahu begitu…
Cikpooja terkejut…
Sbb seumur hidup xpernah cikpooja buat pinjaman peribadi dgn mana2 bank pon…
Lalu…
“cikpooja menegaskan bahawasanya cikpooja xpernah membuat sebarang pinjaman dgn mana2 bank pon…”
👇👇👇Ini yg cikpooja catit sepanjang perbualan td…

Mengikut kata pegawai bank yg bercakap tu…
“Kalau puan xbuat sebarang pinjaman…mungkin data maklumat peribadi puan telah disalah gunakan oleh pihak2 tertentu”
😰😰😰😱😱😱😵😵😵cikpooja blerrrrr kejap!

Perbualan td…

Pegawai bank : kalau ini lah situasinya…mungkin puan adalah mangsa keadaan…jd puan dikehendaki ke IPK JOHOR utk membuat laporan polis berkenaan nie dalam tempoh 1jam…😵😵😱

Cikpooja: haaaa! Nak kene g ipk johor…biar betul…!!@%&$…😵😵😵…saya tinggal di kl skrg nih…nak ke johor tu makan masa 2jam kot!! Adoiiii…blerrrr jap😞😞😵😵

Pegawai bank : kalau macam tu…utk memudahkan keje…sy akan sambungkan puan ke ipk johor sesegera mungkin kalau puan bersetuju…

Cikpooja : ok la kalo gitu…(kecut perut pon ada…sebb melibatkan polis)

Disambungkan keee IPK JOHOR…

Sarjen shawn : hello ipk johor…saya sarjen shawn bercakap…ada apa2 bleh sy bantu puan…

Cikpooja : hello… sy nak buat aduan tentang penyalahgunaan data peribadi sy yg digunakan utk tujuan pinjaman peribadi…bla bla bla…sekian sekian…😥😥😥
(Maklumat yg bank bg semua cikpooja berikan pada keterangan seperti dibawah👇)

Sarjen shawn : ok puan…kita akan cek list nama puan ke KDN yea…utk pastikan puan bebas dr sebarang kemungkinan…

Cikpooja : ok encik…😞😞😩😩(perasaan bercampur baur…macam2 fikir…apa pulak dugaan yg akan dtg nih)

Sarjen shawn : setelah di selidik…kami dapati nama puan terlibat dalam 2 kes dadah bernilai 2.3juta…nama puan juga terlibat dalam kes yg melibatkan jenayah DAVID SIM (bekas pegawai maybank yg menjalankan kegiatan jenayah dadah yg melibatkan 10ribu kad2 bank)…
Jika disabitkan kesalahan…puan akan ditahan reman utk membantu siasatan berhubung pertuduhan2 yg dibacakan…

Cikpooja : 😨😨😱😱😵😵😩😩😥😥😭apa nie…td kes penyalahgunaan data maklumat peribadi…ni sangkut dgn dadah plak…😭😭😭
(Cikpooja bleerrrr sambil airmata meleleh xbrenti😭😭😭😭 dugaan apa plak ni…)

Hampir sejam cikpooja sembang ngan SARJEN SHAWN tu…

Mmg betul2 buat cikpooja kecut perut n takut…gelabah bewak tau dak!!

At last…cikpooja tewas…menangis tersedu sedan dalam talian smbil menyusukan si iman zahira…

Cikpooja jujur bgtau sarjen shawn yg cikpooja xde masa nak buat keje terkutuk bagai tu…
Kepala blerrr sebb skrg tgh berpantang baru 17hari😷😷😥😥😥…

Sarjen shawn : baik puan…sy faham…tapi perintah tahanan akan dikluarkan serta merta ke atas puan berhubung dgn kes tuduhan dadah yg dikeluarkan atas nama puan…
Macam ni la puan yea…saya simpati ngan puan…. dan sy nak puan bercakap sndr dgn tuan IO sy iaitu TUAN ZAKI…puan boleh membuat rayuan dr dia supaya menarik balik semua pertuduhan ke atas puan…

Cikpooja : okeyyyyyy…kalau itu yg membolehkan sy bebas dr pertuduhan segala bgai nih…sy setuju utk bercakap dgn tuan IO tu…sbb sy xbuat semua2 tu….sy surirumah sepenuh masa…xde masa nak main2 dadah ni…

Disambungkan talian ke tuan IO…

Tuan zaki: hello …boleh sy tau dgn siapa sy bercakap dan apa boleh saya bantu…

Cikpooja : sy puan mahfuzah …telah membuat laporan tntng penyalahgunaan data maklumat peribadi sebentar td dan hasil siasatan keatas nama sy…didapati terlibat plak dgn 2kes kegiatan dadah😭😭😭….tuan boleh rujuk no. File siasatan berikut… IPK/61078/18/JSJK

Tuan zaki : tggu sebentar yea puan….sy cek…
Okeyyyyyy… “puan skrg tgh berpantang? Bape hari puan?…

Cikpooja : 😨😨😵😵yea tuan…(dalam nada suara sayu +sedih+terkejut dgn apa yg berlaku sebentar td) skrg sy tgh berpantang anak ke 4…baru 17hari tuan…😥😥😥
Apa lah salah sy yg xtau apa2 nie dikenekan tuduhan berat segini tuan…(cikpooja menangis dalam talian)

Tuan zaki : baik kak…Sebenarnya sy nak bgtau akk yg kami nie dr SCAMMER…

Cikpooja : maaf tuan…sy xdengar…boleh ulang…

Tuan zaki : kami dr talian SCAMMER…Sy simpati ngan akk…sy minta maaf yea kak…sy pon ada anak…sy faham perasaan akk…nak2 plak tgh berpantang…jd kalau sarjen shawn tanya nnt…akk pura2 yg akk xtau yg kami ni scammer yea…segala pertuduhan tu semua dusta belaka…

Cikpooja : allahuakbarrrrrrrr….AstaghfirullaaahhalAazimmm…nape buat cam nie…(cikpooja menangis teresak2 dalam talian…)
Allahuakbar allahuakbar…xtau nak cakap apa dah…allah saje yg tau perasaan ketika nie…

Tuan zaki : maaf kan kami yea kak…kami terdesak!!

Cikpooja : Terdesakkkkkk!! (dgn nada suara agak keras)

Tuan zaki : maaf yea kak…sy simpati ngan akk sbb tu sy bgtau ni talian SCAMMER…nnt bila sarjen shawn tanya…bgtau je yg sy dah tarik semua pertuduhan2 ke atas puan yea…jgn bgtau sarjen shawn yg akk dah tau kami ni scammer…

Cikpooja : okeyyyyyy…😒😒😒jap2 encik…maksudnya dr panggilan pegawai bank n pinjaman n pertuduhan semua tu adalah scammer??(dlm hati bersyukur sgt sbb semua nie dusta belaka😇)

Tuan zaki : yea kak…maaf kan sy yea!

Talian disambungkan ke sarjen shawn…

Sarjen shawn : ya…apa boleh sy bantu…

Cikpooja : sy puan mahfuzah yg buat report td….tuan zaki cakap…dia dah bebaskan sy dr semua pertuduhan td…

Sarjen shawn xpuas hati…dia kata tggu sekejap yea puan…sy akan tnya tuan zaki sekali lagi…
Dan selepas itu…dia ditalian semula…

Sarjen shawn kata…puan mmg dibebaskan dr semua pertuduhan tapi dengan jaminan sy…puan dikehendaki membayar rm2000 sbg jaminan…

Cikpooja : tapi tuan zaki cakap tak perlu bayar jaminan apa2…

Sarjen shawn sambungkan semula talian cikpooja ke tuan zaki…

Tuan zaki : akk dengar baik2…selepas ni sy sambungkan akak ke talian sarjen shawn dan akk cakap akk faham semua yg tuan zaki cakapkan dan selepas tu akk matikan talian dan terus off telefon yea…

Cikpooja : oooooooo ok3…baik3…

Sarjen shawn ditalian…mntak yg bukan2 lagi…wang jaminan bgai lah…
(Dia xtau yg cikpooja dah tau dia adalah scammer…)

Tut tut tuuuuuuuuuuttttttt…cikpooja ikut apa yg tuan zaki suruh….cikpooja matikan talian dan off fon…

Selepas tu…lapang teruih dada…
Alhamdulillah… Allahuakbar…
Allah masih pelihara cikpooja…terima kasih ya Allah…
Perasaan xtau nak gambarkan camana…
Mata pon dah bengkak…menangis dgn prank dr scammer yg masih punya hati😢…

Hari nie jadi betui2 pada cikpooja…
Ramai lagi mangsa2 keadaan macam cikpooja lepas nih…berhati2 lah yea…

Ikhlas coretan dr Cikpooja…
Viral kan supaya semua tau….
Jgn ada dr friendlist fb cikpooja jd mangsa plak lepas nie…

 

 

sumber:facebook.com