Autism adalah istilah yang merujuk pada sekumpulan gangguan perkembangan yang mempengaruhi otak. Gangguan pada otak ini mempengaruhi kemampuan seseorang untuk berkomunikasi, menjalin hubungan dengan orang lain, dan merespon dunia luar dengan baik.

Bukan satu perkara yang mudah, dan sudah tentu ibu bapa yang mempunyai anak autism memerlukan tahap kesabaran yang sangat tinggi bagi mengawal kelakuan anak mereka.

Artis terkenal Zarina Zainuddin, semua orang merasa kagum dengan ibu yang berjiwa tabah ini. Dalam lakaran senyuman yang terukir di wajahnya, siapa tahu Tuhan menduganya dan suami dengan dugaan yang sangat hebat apabila perlu menjaga 2 anak autism yang sudah makin meningkat dewasa.

Zarina walaupun sibuk menguruskan bisnes pulut kuning dan berlakon, namun dia tetap memberikan tumpuan dan kasih sayang sepenuhnya pada Azal dan Azil yang punya ragam sendiri.

Menurut Zarina, Azal dan Azil adalah anak yang baik dan penyayang. Cuma sahaja waktu tertentu, apabila mereka tidak ada mood dan mengamuk, dia dan suami perlu berusaha kuat untuk menenangkan mereka dan memujuk dengan cara baik.

Sebelum ini Azal dan Azil pernah mengamuk serentak sehingga Zarina terpaksa memanggil polis untuk datang ke rumah.Allahuakhbar.

Terkini, rakaman video Azal berkata mahu bunuh diri membuatkan netizen terkejut. Sebenarnya anak autism ini memang perlu di beri perhatian yang sangat besar kerana kita tidak dapat jangka apa yang bakal mereka lakukan.

Netizen sangat simpati melihat apabila Azil mengamuk, Azal juga akan mengamuk sekali. Namun netizen respect dengan Zarina dan suami yang tetap sabar dan berlembut untuk menasihatkan anak mereka yang sedang mengamuk itu. Menurut Zarina dia berkongsi semua video tentang anaknya supaya dapat memberi kesedaran kepada ramai orang tentang menjaga anak autism.

Kata Zarina, anak autism juga layak untuk mendapatkan perhatian yang sepenuh dari orang tua walaupun mereka lain dari yang lain. Semoga Kak Zarina semakin kuat untuk menjaga anak-anak di samping mencari rezeki buat keluarga.

Sumber: Beritasteady