Macam-macam jenis permainan online yang ada, sehinggakan remaja menjadi ketagih dan banyak meluangkan masa dengan gadget. Namun apa yang dikhuatiri, apabila terlalu lama mengadap gadget, bukan sahaja badan jadi malas, malah boleh merosakkan mata.

Bukan mereka tidak tahu akan bahayanya jika terlalu taksub dengan gadget, tetapi mereka mengambil keputusan untuk tidak mengambil endah akan hal tersebut dan akhirnya memakan diri sendiri.

Akibat kedegilan dan tidak mahu mendengar kata, seorang wanita berusia 21 tahun yang berasal dari Guangdong, China, hilang penglihatan mata sebelah kanan akibat menghabiskan masa yang terlalu lama bermain permainan di telefon pintar

Mangsa yang tidak didedahkan namanya itu dilaporkan telah menghabiskan masa bermain permainan ‘King of Glory’ di telefon pintarnya sepanjang hari di rumah ibu bapanya. Namun apabila menjelang waktu petang, mata sebelah kanannya tiba-tiba tidak dapat melihat apa-apa menyebabkan dia panik.

Wanita itu kemudian bawa ke hospital, malangnya doktor tidak dapat mengenal pasti apa punca mata kirinya menjadi begitu. Selepas empat hari menjalani pemeriksaan, doktor akhirnya menemui punca masalahnya.

Jelas doktor, pihaknya mengalami kesukaran untuk mendiagnosis keadaan wanita itu mungkin disebabkan keadaannya hampir sama dengan masalah hilang penglihatan di kalangan orang tua. Namun bagi wanita itu, berkemungkinan besar disebabkan matanya mengalami ketegangan yang teruk, kerana bermain permainan itu untuk jangka masa yang lama tanpa berehat walaupun seketika.

Sebab itu kita harus mendengar nasihat ibu bapa kita, mereka melarang bermakna mereka cakna dan mengambil berat akan anak mereka.

“Hari itu saya tidak bekerja dan biasanya bangun pada jam 6 pagi untuk bersarapan dan bermain permainan itu sehingga jam 4 petang,” kata wanita itu mengenai tabiatnya yang gemar bermain permainan tersebut.

“Kemudian saya makan, tidur untuk tempoh masa sekejap dan bermain sehingga jam 1 pagi.

“Alangkah baiknya jika saya mendengar nasihat ibu bapa saya sebelum ini yang seringkali mengingatkan saya tidak bermain game terlalu lama,” katanya.

Sumber: Aliffchannel