Kita selalu mendengar tugas-tugas malaikat. Sudah diketahui umum tugas malaikat hanya patuh pada perintah Allah. Tetapi pernahkah anda terfikir tentang tugas-tugasnya syaitan? Yang suka menyesatkan manusia dari nenek moyang kita Adam, sehinggalah ke hari ini.

Inilah 16 Nama Syaitan Dan Tugasnya Yang Perlu Kita Tahu

Berikut adalah 16 nama syaitan serta tugasnya untuk menyesatkan manusia.

1. Zalitun – Tugasnya menyuruh manusia gemar boros brbelnja tanpa had dan fikiran hanya ingat pada makanan dan minuman.

2. Watin – Tugasnya mendekati orang yang sedang ditimpa musiba agar bersangka buruk kepada Allah.

3. A’awar – Tugasnya menggoda raja dan orang besar agar zalim, rasa takbur dengan jawatan, membiarkan rakyat tanpa dibela dan tidak suka mendengar nasihat ulama. Menghias perempuan agar lelaki segera tergoda dan menggoda wanita agar mendekati lelki yang dilihat menarik.

4. Hafaf – Tugasnya mengajak manusia berbuat maksit, suka minum khamar dan berfoya-foya.

5. Murrah – Tugasnya mendekati ahli muzik agar selalu lalai dan leka dan melekakan pula para pengikut mereka. Juga menganggu ahli ibadat semasa sedang berwuduk agar membaziri, yakin menggunakan banyak air untuk berwuduk.

6. Masud – Tugasnya menyuruh manusia supaya selalu mengumpat, memfitnah dan adu domba, suka berdendam sesama manusia.

7. Dasim – Tugasnya memecahkan suami agar isteri suka bergadu dan akhirnya membuat penyelasaian dengan cara bercerai. Menyuruh manusia marah bukan pada tempatnya dan kepada merah yang membawah dosa. Juga menampakkan cela adik-beradik sehinggah mudah bertengkar dan bermasam muka.

8. Walahan – Tugasnya menimbulkan rasa was-was dalam beribadat, khasnya ketika seseorang itu mengambil wuduk.

9. Lakhus -Tugasnya mengajak manusia agar menyembah selain daripada Allah.

10. Sabrum – Tugasnya mengajak manusia ke jalan yang jahat dan tidak sabar dengan ujian yang diterima.

11. Miswat/Maswat – Tugasnya mempercepatkan manusia untuk membuat maksiat dan suka kepada setiap perkara maksiat, disamping melengah-lengahkan berbuat aal soleh. Ia gemar membawa berita dusta dan gosip liar.

12. Zaktabur/Zaknabur/Zalanbur – Tugasnya menimbulakn raja ujub an taksub dengan segala kelebihan yang ada pada dirinya.

13. Khinzab – Tugasnya menganggu orang yang beribadat, khasnya yang bersembahyang dengan membuatkan menusia berasa was-was dengan amalan baik yang dilakukannya dan sentiasa cuba meruntuhkan keyakinan terhadap agama Islam yang dianutinya.

14. Laqnis – Tugasnya mengnggu orang yang bersuci dan berwuduk sehinggah jadi ragu dan tidak sempurna.

15. Abyadh – Syaitan yang paling bert godaannya, paling buruk sikaapnya kerna tugasnya ialah menggoda para nabi dan rasul yang diutuskan kepada manusia.

16. Khannas – Syaitan yang menimbulkan was-was hati terhadap adanya Allah, Adanya perkara-perkara sam’iyat dan melahirkan hati manusia daripada menghianati Allah sepanjang masa.

 

Sumber: http://www.infokini.my