Kebelakangan ini, Tiongkok sedang dihebohkan oleh sebuah berits tentang kematian ibu muda. Kisahnya, ia di temukan meninggal dalam keadaan berbaring di ranjang, dengan matanya terbuka sambil melihat handfon yang digenggamannya. Ibu muda ini bernama Tung. Usianya baru 27 tahun, dan ia memiliki 2 orang anak yang masih kecil. Rutin harian ibu Tung sama dengan ibu-ibu pada umumnya, yakni menjaga anak dari pagi sehingga malam.

Pada suatu pagi, semasa ibu mertua ibu Tung memanggilnya untuk bersarapan pagi, dia berasa tidak sedap hati kerana tiada respon apabila pintu diketuk berkali-kali. Ibu mertuanya pun masuk ke dalam bilik untuk memeriksa dan melihat ibu Tung berbaring di katilnya dengan mata terbuka melihat telefon. Sejurus ibu mertuanya memegang badan ibu Tung, ibu mertuanya merasa badan ibuTung sudah sejuk dan dingin.

Mertuanya pun berteriak memanggil suami Tung dan setelah diperiksa, ibu Tung telah pun meninggal dunia. Ramai yang tertanya-tanya apakah penyebab kematian ibu Tung? Kerana pada hari sebelumnya, ibu tung masih membawa kedua anaknya berjalan-jalan dan sempat membelikan mereka baju baru. Sampai sahaja nya dirumah, ibu Tung terus memasak makan malan dan menidurkan anak-anaknya.

Setelah beberapa hari kematian ibu Tung, Doktor mengesahkan bahawa ibu Tung meninggal akibat keletihan yang berlebihan. Dan suaminya mengakui bahawa isterinya mempunyai habbit bermain telefon sebelum tidur sampai lupa waktu. Jadi waktu tidurnya berkurang mengakibatkan kelelahan dan terus meninggal.

 

Sumber: cerpen.co.id